DISC – checklista för effektiva förstärkare

DISC är en enkel checklista för effektiva förstärkare. Jag hade inte sett denna checklista förut men den är tydligen väldigt vanlig – jag hörde den nämnas på Shahla Rosales Ruiz lektion häromdan.

”Deprivation” – förstärkaren är något som du inte redan har. Deprivering används här i sin bredaste betydelse; även om jag är mätt efter middagen (inte alls ”depriverad på mat”) så lockar ändå efterrätten, och mest lockar den jag tycker mycket om men inte ätit på länge (så om jag personligen är ”depriverad på creme brûle” är det en potentiellt mycket effektiv förstärkare även efter en mastig middag…)

”Immediate” – förstärkaren är omedelbar, dvs du får direkt feedback på att det du gör funkar. Här menas verkligen direkt!!! De små, små direkta förstärkarna är de som påverkar vårt beteende. Att kyparen skriver upp min beställning – eller nickar och tackar – är den direkta feedbacken på mitt ”jag ska be att få en creme brûle, tack”. Själva creme brûlen är bara slutbelöningen i en lång kedja.

”Size” – förstärkaren är av tillräcklig storlek eller ”värde”. Förvånansvärt ofta räcker det med förvånansvärt lite för att förstärka beteende! Men om den tänkta förstärkaren inte funkar som förstärkare kan det vara idé att se över

”Contingent” – förstärkaren dyker inte upp slumpmässigt utan hör ihop med beteendet; beteendet och inget annat är det som leder till förstärkaren.

Bra och enkelt litet kom-ihåg-hjälpmedel tycker jag. En händelse som inte matchar DISC kommer inte att vara en effektiv förstärkare.

Annonser
Det här inlägget postades i begrepp och definitioner, operant inlärning. Bokmärk permalänken.

En kommentar till DISC – checklista för effektiva förstärkare

  1. Mary Hunter skriver:

    Can’t read most of this blog post. 🙂

    But, just wanted to say that I really like the DISC acronym. I found it especially useful to think about when I was newer to clicker training. I’ve taught it to some dog trainers who had no behavior analysis training and they’ve found it useful for themselves and for their clients.

    cheers,

    Mary

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s